Xitres

6 Tips voor digitaal verhuren van middenhuurwoningen

Het is vrijwel onomkoombaar dat er meer regulering komt van de middenhuursector. Welke regulering is nog niet precies duidelijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je hier al klaar voor bent? Onze CRM-oplossingen bieden je de mogelijkheid op de komende regels te anticiperen. Wij geven je alvast 6 tips.  

6 Tips voor digitaal verhuren van middenhuurwoningen

Nijpend tekort

Het tekort aan middenhuurwoningen heeft geleid tot het overheidsprogramma "Betaalbaar Wonen". Het is vrijwel onomkoombaar dat dit op zijn beurt leidt tot meer regulering. Welke regels er gaan gelden staat nog niet vast. De grote gemeenten voeren al een strikter beleid uit voor nieuwbouw middenhuurwoningen.

Onze CRM-oplossingen VerhuurOffice en NieuwbouwOffice zijn zo ingericht dat je als verhuurder of belegger zijnde de juiste spelregels voor het verhuurproces kan (laten) instellen. Wij geven je alvast 6 concrete tips waarmee je beter bent voorbereid op de verhuur van middenhuurwoningen vanaf 2023.

Tip 1: Manage klantverwachtingen

Je wilt duidelijk naar klanten communiceren wat hun kansen zijn om een woning te huren. Bij de enorme vraag naar middenhuur is dit nog belangrijker. 

Een woningzoeker kan in de mijn-omgeving van VerhuurOffice zien of de woning veel gegadigden heeft, of bezichtingen zijn ingepland, of de woning al gereserveerd is, of onder optie staat. De woning kan ook automatisch op gereserveerd staan na een zelf te bepalen aantal volledig ingediende aanvraagdossiers. Dit is wel zo duidelijk voor potentiële huurders . En het scheelt telefoontjes, e-mails en chats. 

Tip 2: Maximaal inkomen

In de vrije huursector zijn er minimale inkomenseisen. In onze CRM-oplossingen is er sprake van minimale en maximale inkomenseisen. Deze laatste heb je nodig voor middenhuurwoningen. De gewenste bandbreedte stellen wij voor je in. De inkomenseisen zijn aanpasbaar per project of per bestaand woningcomplex. 

Tip 3: Sleutelberoepen

De mensen met sleutelberoepen - ook wel key workers genoemd - zijn werkzaam in het onderwijs, zorg of bij de politie. Maar dit verschilt nog per gemeente. Wij hebben inmiddels een lijst waarop de beroepen staan die onder de sleutelberoepen vallen. Bij inschrijving geeft de woningzoeker het beroep aan en je weet als verhuurder of deze persoon door mag in toewijzingsprocedure. 

Tip 4: Anticipeer op de gemeente

De toewijzingsregels verschillen per gemeente. Bijvoorbeeld: een bepaald percentage van een woongebouw moet naar de "middenhuurders", voorrang voor woningzoekers die een sociale huurwoning achterlaten (de zogenaamde doorstromers) of het vereiste dat de huurwoning wordt toegewezen aan iemand uit dezelfde gemeente (vaak in geval bij starters). 

Wij kunnen al deze toewijzingsregels voor je instellen. Inclusief de percentages, of het verplicht, of voorrang en welke regel eerst geldt. Het resultaat is dat de geschikte kandidaten altijd in zicht zijn. En een verhuurder niet eindeloos hoeft te spitten in lijsten met leads. 

Tip 5: Digitale huisvestingsvergunning

In sommige gemeenten, zoals in de grote 4 steden, is een huisvestingsvergunning nodig. De huurder dient deze aan te vragen bij de gemeente. Als verhuurder moet je de huurder wijzen op de kosten en de procedure van aanvraag.

Soms is het handig om al in overleg met de gemeente af te stellen dat je als verhuurder de vergunning aanvraagt. Onze CRM's kunnen de aanvragen al automatisch invullen en de dossiers via een beveiligde verbinding beschikbaar stellen aan de gemeente. Dit scheelt tijd, fouten en bespaart rompslomp voor de huurder.

Tip 6: Toewijzingslog

Is de verhuur afgerond? Dan bieden onze CRM's per woning een toewijzingslog. Hierin staat exact welke verhuurmedewerker op welk moment welke informatie heeft beoordeeld met welke spelregels en wat de uitkomst was. Altijd belangrijk voor een audit-controle, maar ook voor verantwoording richting een gemeente.

Hee! En de puntentelling dan?

De puntentelling kan een discussiepunt vormen voor de hoogte van de huur en of de huurwoning wel of niet in het middensegment valt. Wij overleggen met onze klanten (beleggers, verhuurders) hoe zij hiermee om willen gaan, in welke IT-systeem zij dit vastleggen of hoe zij hierover willen communiceren. Daarna komt pas de digitalisering. Maar wordt vervolgd......

Meer weten?

Neem gerust contact met ons op. 

Vraag een demo aan en we nemen contact met je op om een afspraak te plannen.

Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op.