Xitres

Dit moet je weten over het controleren van potentiële huurders of kopers

Sinds de Wwft (Wet witwassen, fraude en terrorisme) ben je als makelaar wettelijk verplicht nieuwe kopers of huurders extra te controleren. Wij geven jou heel kort aan waarom, wat en hoe je moet controleren. Dit proces is nu geautomatiseerd in VerhuurOffice en in NieuwbouwOffice. 

Dit moet je weten over het controleren van potentiële huurders of kopers

1. Waarom zijn (verhuur)makelaars verplicht de klant te controleren?

Dit is wettelijk bepaald vanuit de EU naar aanleiding van verscheidene witwasgevallen. De Wwft verplicht de ondernemer om te weten wie de klanten precies zijn én om ongebruikelijke transacties te signaleren. Dit is onderdeel van het “Ken-je-klant-beleid”, ook wel Customer Due Diligence genoemd.

Controleer je als makelaar de klant niet voor het aangaan van overeenkomsten óf betalingen? Dan dien je, of je opdrachtgever, dit uit te besteden aan andere partijen in de keten, zoals een hypotheekverstrekker of notaris. 

2. Welke klantgegevens moet een makelaar controleren volgens de Wwft?

Even een samenvatting van de zaken die je moet controleren:

  • De identiteit van de persoon: hoewel je dit onderzoek eigenlijk altijd al doet, dien je volgens de Wwft goed vast te leggen wanneer én hoe je de identiteit vaststelt. Dit geldt zeker als de klant zelf niet fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld bij een sleuteloverdracht.
  • De Financiële middelen: de meeste verhuurmakelaars onderzochten al de herkomst van het inkomen. Nu is het een kwestie van goed vastleggen.
  • Land van herkomst: buitenlandse klanten vragen meer onderzoek van jou. Zeker als het land van herkomst op de Sanctielijst staat vanwege terrorisme, fraude en/of witwassen.
  • PPP (PEP in het Engels): is jouw klant het nichtje van Mark Rutte? Dan is zij een Politiek Prominent Persoon. Dit zijn personen die extra risico’s lopen op het gebied van fraude, witwassen en terrorisme. 
  • Branche/segment bedrijf: werkt óf is de klant bestuurder bij een organisatie in een branche met verhoogd risico op witwassen of fraude? Dan vallen zij onder een hogere risicocategorie. Dit zijn bijvoorbeeld bedrijven zoals nagelstudio's of massagesalons, maar ook bedrijven in de horeca of consultancy. 

In hoeverre je resultaten vindt, bepaalt het risiconiveau waarin de klant valt. Je organisatie of je opdrachtgever bepaalt de vervolgstappen bij verhoogd risico. De meeste bedrijven stellen een “ken-je-klant”-procedure op. Deze matrix van de Belastingdienst helpt je alvast op weg.

3. Hoe kan ik als makelaar of verhuurmedewerker de controle snel uitvoeren?

VerhuurOffice en NieuwbouwOffice hebben een ingebouwde controle gewoon in het verhuur- of verkoopproces. Dit betekent niet meer inloggen in andere online tools of (te)veel betalen voor checks. En het scheelt je gewoon tijd. We helpen jou met de automatische controle van:

  • identiteitsbewijs en kredietwaardigheid,
  • PEP en sanctielijsten,
  • risicovolle branches,
  • negatieve online berichtgeving,
  • faillissementen,
  • onder curatele stelling,
  • gediskwalificeerd bestuurder.

Onze CRM's doen veel werk voor jou door:

  • automatische signalering van door de consument ingevulde gegevens,
  • ken-je-klant-procedure geautomatiseerd met digitaal voor ingevuld stappenplan,
  • generatie van rapporten, opslaan van onderzoekshistorie en via een koppeling deze gegevens doorschieten naar je basisadministratie. 

Alle gegevens komen uit de databronnen en controles via Scope Financial Solutions en Experian. Zo is jouw organisatie of opdrachtgever verzekerd van snelle en grondige kennis van met wie zij zaken doet.

Wil je meer weten? Vraag het ons. Wij adviseren je vrijblijvend.

Vraag een demo aan en we nemen contact met je op om een afspraak te plannen.